dinsdag 9 juni 2015

Spinazie kaas kroketjes

Kroketten, mijn moeder maakte ze wel eens, heerlijk! Als ze pasteitje gemaakt had en ze had ragout over, werden er kroketten van gemaakt. Zelf ook maar eens proberen. Ze staan op de kaart op mijn werk en ik wilde ze zo graag eens zelf maken. 

Het is even een werkje, maar ik kan er zo van genieten als mensen het lekker vinden, wat ik gemaakt heb! En als er dan ook nog gezegd wordt, dat die van mij lekkerder zijn dan die we op de kaart hebben staan... Dan zijn ze goed toch? 

Ingrediƫnten voor 10 kleine kroketjes:
1 pak diepvries spinazie grof gesneden
Half glas droge witte wijn
Geraspte belegen kaas
1 Rode ui
90 gr bloem plus extra om te paneren
90 gr boter
400 ml groentenbouillon (let op, bouillon moet koud zijn!)
Paneermeel (ik koos voor Panko, gewone kan ook)
Bloem om te paneren
Eieren om te paneren





Bereidingswijze: 
Ontdooi de spinazie, doe deze in een zeef en druk zoveel mogelijk van het vocht eruit. Snipper de rode ui en doe de 90 gr boter in een pan. Laat deze smelten en fruit het uitje aan. Het uitje hoeft geen kleur te krijgen, beetje aanzweten is voldoende. Blus af met de witte wijn. Voeg dan in een keer de 90 gr bloem toe en meng dit tot een deeg bal. De bloem moet even goed garen. Schrik niet als het aanbakt in je pan, dit is niet erg. Als de bloem een beetje wit kleurt, is deze aan het garen. Voeg dan de bouillon geleidelijk toe en roer dit met een garde tot een dikke, gladde saus. Het moet echt heel dik zijn, dus voeg de bouillon scheut voor scheut toe. 

Voeg vervolgens de kaas en de spinazie toe en schenk het mengsel in een ovenschaal, bekleed met folie of bakpapier. Laat die afkoelen en vervolgens enkele uren opstijven in de koelkast. 



Nu kom het leukste deel. De kroketten zelf maken! Als je salpicon (vulling) goed stevig is, kun je hier heel makkelijk kroketten van rollen. Mijn mengsel was niet goed stijf. Dus ik was enorm aan het stoeien. Mocht het niet lukken, rol er bitterballen van. Net zo lekker! 

Pak 3 diepe borden, 1 met bloem, 1 met losgeklopt ei en 1 met paneermeel. Wentel de kroketten eerst door de bloem, dan door het ei, dan door het paneermeel. Je kunt ervoor kiezen om ze dubbel te paneren, voor een dikkere korst. Wentel ze dan nog een keer door het ei en nog eens door het paneermeel. 

Frituren maar! Ik vond ze super lekker, mijn vriend vond ze super lekker en mijn collega's ook! 

Voor een eerste keer kroketten maken was ik super tevreden. Oke, mijn vulling was niet heel stevig, maar wat waren ze lekker! Je kunt altijd zelf een stevigere roux (mengsel bloem/boter) maken. Of minder bouillon toevoegen. Het perfecte recept heb ik nog niet, maar dat komt vast nog wel! 

Geniet van deze lekkere kroketjes! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten