zondag 6 september 2015

Appeltaartbrood

Ik hou van appeltaart. En van brood. Dus dit MOET wel lekker zijn, dacht ik. 
Ik vond het een beetje op cake lijken, maar dan super lekker! Het " appeltaart" mengsel heb ik zelf gemaakt, en smaakte heel kruidig. Je proeft de verschillende kruiden heel duidelijk en dat maakt dit brood niet zo laf als gewone appeltaart, waarbij je alleen kaneel proeft. 

Een nadeel: dit recept is amerikaans en ik heb dus alles in cups en tea- tablespoons afgemeten. Toch handig als je zo'n setje hele, halve, kwart cups e.d. hebt. Ik kan het dus niet vertalen, of ik moet hem nog eens maken en alles afwegen... Misschien dat ik dat nog wel eens doe en dan het recept hier aan pas. 

LET OP: Een teaspoon is niet dezelfde als een Nederlandse theelepel. De maten zijn wel degelijk anders.

Anyway! Wat heb je nodig? (Behalve zo'n setje cups en tea- tablespoons...)

Ingrediënten:
1/2 cup ongezouten, zachte roomboter
1/2 cup kristalsuiker
1/2 cup licht bruine basterdsuiker
1/4 cup karnemelk
2 teaspoons bakpoeder
2 eieren1 
1 1/2 teaspoon vanille
2 cups bloem
2 teaspoons appeltaart mix (zie recept)
1/2 teaspoon zout
2 cups geraspte appel, met schil

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een cakeblik in met boter, en bekleed deze met bakpapier. Roer de boter zacht met een handmixer of in een keukenmachine. Voeg vervolgens de beide suikers toe, samen met de karnemelk en het bakpoeder. 

De eieren en vanille mogen er ook bij. Voeg dan langzaam de bloem, appeltaart mix en zout toe. Goed mengen. Dan de appelrasp toevoegen. Let op: Goed uitknijpen anders zit er teveel vocht in. 

Nog een keer goed door roeren en dan 60 min bakken in de voorverwarmde oven. Laten afkoelen en smullen maar! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten