zondag 25 januari 2015

Boeuf Bourguignon


Ik had dit tot een paar maanden geleden nog nooit gegeten of gemaakt. Mijn lief houdt niet zo van rundvlees, stoofvlees en dergelijke. Ik dacht ik test het gewoon eens. En wat is dit lekker! 

Voor 4-6 personen

IngrediĆ«nten: 
700 gr riblappen (Neem vette! Dit zorgt alleen maar voor meer smaak!)
2 el bloem
25 gr boter
1 duobakje spekblokjes
2 tenen knoflook
500 ml rode wijn (Of een hele fles... Dat is wat ik altijd doe.. )
1 bakje kastanje champignons
Een half bosje bospeen
2 laurierblaadjes
Peper
Zout

Bereidingswijze: 
Snijd de riblappen in dobbelstenen en meng ze met de bloem. Zorg ervoor dat elk stukje vlees een laagje van bloem heeft. Voeg peper en zout toe. Smelt de boter in een grote braadpan of stoofpan. Bak het vlees lekker goed aan, het mag best donker worden en een beetje aanbakken. Dit zorgt echt voor meer smaak! 

Bak in een andere pan de spekjes met de gesnipperde ui en knoflook tot de spekjes gaar zijn. De spekjes hoeven niet krokant want ze gaan straks weer bij de stoofschotel. De geur van spek, ui en knoflook in een koekenpan..... GODDELIJK!

Schenk de wijn bij het vlees en neem zelf ook een slok. Snijd ondertussen de bospeen in grove plakjes en snijd de champignons in vieren. Je moet de groenten wel terug vinden natuurlijk, dus niet te fijn!

Voeg de groenten toe aan het vlees, samen met de laurier en het spek-ui-knoflook mengsel. 

Nu is het wachten begonnen.... Ik laat dit de HELE dag op super laag vuur pruttelen. Check het af en toe, even roeren, proeven.. 
Valt het vlees uit elkaar? Dan is het klaar. In het recept staat 2 tot 2,5 uur.. Nou, ik vind het het lekkerst als het MINIMAAL 4 uur op heeft gestaan. 

De volgende dag is het echt NOG lekkerder, maar ik kan het niet bewaren hoor tot de volgende dag! 

Lekker met aardappelpuree en rode kool. 

Eet lekker! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten