zondag 25 januari 2015

Kaas uienslof


Kaas en uien. Ik zeg: Heerlijk! 
Dit kaas uienbrood doet het goed. Gewoon zo, maar vooral bij soep vind ik dit een topper! Door de honing in het recept is het mega lekker. Zacht en zoetig! 

Mijn nichtje Isabel maakt dit brood ook weleens, nadat ik het eens meegenomen had naar een verjaardag. En mijn moeder vroeg me vanochtend om dit recept op mijn blog te zetten. Bij deze mam! 

Voor 4-6 personen

Ingrediënten:
500 gr bloem
60 gr roomboter
1 el honing
12 gr gedroogde gist (1 zakje is 7 gram, let hierop!)
270 ml lauwwarm water
15 gr zout
4 uien
250 gr geraspte kaas
Olijfolie

Bereidingswijze:
Meng de bloem met de boter, honing, gist en het lauwwarme water. Voeg het zout toe maar niet OP de gist. Gist houdt van zoet.. niet van zout! 
Meng dit tot een lekker soep deeg. Gooi die agressie eruit mensen! Goed kneden en lekker doorwerken. 

Opbollen. Hoe dit precies moet weet ik niet, ik rol het en maak er altijd een bol van met de naad aan de onderkant. Doe een beetje olijfolie onder in de kom waar je deeg uit komt. Leg de deegbal terug in de kom en dek af met een schone theedoek. 

Zelf zet ik de oven altijd vast aan. Op 180 graden. Deeg rijst mooi op een warme plek, dus ik zet het deeg altijd op het gedeelte waar de warme lucht uit de oven komt aan de bovenkant/achterkant. Laat het deeg een half uur tot drie kwartier rijzen. 

In de tussentijd pel en snijd je de uien in dunne halve ringen. 
Kneed het deeg nog een keer door en rol het uit tot een grote lap. Eigenlijk volgens recept moet je er 2 ovale lappen van rollen.. Blabla.. 1 grote lap vind ik makkelijker, dan kun je lekker met een pizza snijder stukken snijden! 

Leg de lap op een met bakpapier bekleedde bakplaat en verdeel de uien erover. Bestrooi met kaas en bak voor ongeveer 25 minuten. 

Twijfel je of je brood gaar is? Klop dan even op de onderkant, als het hol klinkt is hij perfect! Ik vind dit brood mega lekker bij mijn uiensoep! Dit recept staat ook tussen de recepten. 

Eet lekker! 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten