zaterdag 10 januari 2015

Oosters gemarineerde cashew kip

Wat een lekker recept is dit! Lekker zoet, gekruid, zacht, sappig.. JAMMIE!
Ook dit is een recept van 24kitchen wat ik getest heb. Zelf vind ik dat het iets minder zoet mag, en iets pittiger. Maargoed, elk recept heeft iets persoonlijks nodig. Een eigen touch! 

En dan nog zo'n dingetje. Rijst. 
Ik kan GEEN losse rijst koken. Het plakt, koekt aan, lukt gewoon niet. 1 kopje rijst, 2 kopjes water, bla bla, ik weet het allemaal maar het wil niet lukken. Dus heeft meneer Lassie een top oplossing bedacht, speciaal voor mij, althans.... Dat is wat ik zelf geloof ;-)

Lassie heeft builtjes rijst. In verschillende soorten, pandan, basmati, noem maar op. Water koken, builtjes in het water, 10 minuten wachten, afgieten, 10 minuten laten uitdampen en KLAAR is Kees!

Als er dus ergens builtjes rijst in een recept staat, dan weten jullie nu wat ik ermee bedoel. Die kun je dus even aanpassen naar je eigen hoeveelheid rijst. 






Voor 4 personen

IngrediĆ«nten: 
2 builtjes witte rijst
4 kippendijen zonder vel en bot
1 rode paprika
1 gele paprika
2 rode uien
2 tenen knoflook
1 stuk gember van 2cm
1 limoen
2 el bruine basterdsuiker
4 el sojasaus
4 el hoisinsaus
1 el maizena
Olijfolie
150 gr cashewnoten (gezouten of ongezouten)

En volgens recept hoort er ook nog broccoli bij. Maar mijn vriend vindt broccoli konijnenvoer dus dat hebben we er niet bij genomen. Wil je dit wel, gebruik dan 1 stronk. 

Bereidingswijze:
Kook de rijst zoals op de verpakking aangegeven.
Snijd de knoflook fijn en doe deze in een grote kom. Voeg het sap van de limoen toe. Verwijder de schil van de gember en rasp deze boven de kom. Voeg de bruine basterdsuiker, maizena, sojasaus en de hoisinsaus toe en roer deze marinade door elkaar. Snijd de kippendijen in stukjes en voeg deze toe aan de marinade. Dek dit af en zet het in de koelkast. 10 minuten marineren is genoeg.




Snijd de paprika's in grove stukken en de uien in grove parten. Ik heb zelf gewone uien gebruikt, daar had ik er nog zat van, dus geen rode. Bak deze in een wok in olijfolie aan tot ze glazig zijn, ongeveer 5 minuten. 




Voeg daarna de kip toe, zonder de marinade maar GOOI DE MARINADE NIET WEG! Bak de kip mee tot deze bijna gaar is en voeg daarna de rest van de marinade toe, dit wordt de saus namelijk! Zelf heb ik er nog 1 kopje water bij gedaan omdat ik de saus wat dik vond. Deksel op de pan en vuur laag draaien. Laat dit even 5 minuten doorkoken. Voeg op het laatst de cashewnoten toe. 






Door de maizena bindt de saus ietsjes, heerlijk! 
Wat ik zo lekker vind aan dit recept is dat je de limoen en gember blijft proeven. Maar zoals ik al zei, zelf zou ik de volgende keer 2 tl bruine basterdsuiker gebruiken ipv 2 el. Voor de hoisinsaus heb ik de woksaus hoisin van Conimex genomen, daar echte hoisin alleen in toko's verkrijgbaar was en ik daar niet in de buurt was. Misschien was het daarom wel extra zoet! 

PS. De wokgroenten op de eerste foto heb ik niet gebruikt, paprika en ui is voldoende voor ons, maar ik zocht een alternatief voor de broccoli!

Eet lekker!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten