zaterdag 10 januari 2015

Witlofsalade met krieltjes uit de oven en een zigeunerschnitzel

Witlofsalade met krieltjes uit de oven en een zigeunerschnitzel

Voor 4 personen (Zoals altijd... Bedankt mam, ik denk dat ik NOOIT leer om voor 2 personen te koken!)

Ingrediƫnten:
3 grote stronken witlof
Een halve komkommer
2 tomaten
1 ui
Een handje rozijnen
Dubbelpak spekjes
100 gr kaasblokjes
100 gr walnoten (of andere noten die je lekker vind!)
Slasaus
Sap van een citroen
2 el honing
1 zakje krieltjes
Peper
Zout
Olijfolie
Boter
4 Zigeunerschnitzels




Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Doe de krieltjes op een bakplaat bekleed met bakpapier en breng op smaak met zout en peper. "Drizzle" er wat olijfolie overheen en bak ze in de oven tot ze goudbruin en krokant zijn. Dit duurt ongeveer 20 minuutjes.

Bak de spekjes uit in een droge koekenpan zonder olie tot ze krokant zijn en laat ze uitlekken op een bordje met keukenpapier. Snijd de komkommer, tomaat, ui en de kaas in kleine blokjes en doe deze in een grote kom. Voeg de walnoten en rozijnen toe en breng op smaak met zout en peper. 

Snijd de kern uit de witlof (zelf vind ik die kern heerlijk, maar de meeste mensen houden hier niet van) en voeg deze toe aan de rest van de ingrediĆ«nten. Doe er het sap van een halve citroen overheen. Dit voorkomt het bruin kleuren van je witlof en is ook nog eens lekker fris qua smaak!

Voor de dressing gebruik ik slasaus, hoeveel is maar net wat je lekker vind. Ik zelf vind het lekker als de salade net is aangemaakt, en niet drijft in de dressing. Meng de slasaus in een kommetje met het sap van de andere helft van de citroen, peper, zout en honing. 

Voeg als de spekjes zijn afgekoeld, ook deze toe aan de salade. Verdeel de dressing erover en husselen maar! 

Vergeet ik bijna de schnitzels! 
NIEMAND wil zwarte schnitzels. Ik denk dat ik de oplossing heb hiervoor. Olie EN boter. Samen in een koekenpan en op LAAG vuur warm laten worden. Boter kan dan niet verbranden en de olie kan meer hitte aan dan boter. De schnitzels op je gemak bakken op laag vuur! Dat is het magische woord. Neem de tijd, doe een drankje ondertussen, maar wel op blijven letten en regelmatig keren. Bij mij zijn ze ongeveer na 10 minuten klaar. 

Eet lekker! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten