dinsdag 3 februari 2015

Nummel 27 met lijst


Koe lo kaiiiiiiiiii, die ballen van de chinees! In die zompige zoetzure saus met blikfruit. JAMMIE! 
Maar! Zelf maken is lekkerder. Ik heb het vanavond zelf ervaren en wil ze NEVER meer van de Chinees. 

Ik heb zelf rijst gekookt en gewoon gewokt met wokgroenten, voor erbij. Soort van nasi dus. Denk dat het ook lekker is met noedels. Mihoen zou ik dan nemen.

Voor 4 personen

Ingrediënten:
Marinade
3 el sojasaus
3 el rijstazijn
3 el bruine basterdsuiker

Saus
6 el ketchup
2 el rijstazijn
160 ml water
4 tl worcestersaus
6 el bruine basterdsuiker
2 el maïzena
1 blik ananas

300 gr rijst (ik gebruik weer de builtjes!)
4 kippendijen zonder vel en zonder bot
1 zak wokgroenten naar keuze (ik gebruik Thaise of Chinese)
100 gr maïzena
zonnebloemolie om in te frituren
sambal naar smaak
sojasaus naar smaak

Bereidingswijze:
Kook de rijst volgens verpakking. Maak in een grote kom een marinade van de bruine basterdsuiker, sojasaus en rijstazijn. Snijd de kip in kleine blokjes en marineer voor 30 minuten. 

Meng voor de saus de ketchup, rijstazijn, water, worcestersaus en bruine basterdsuiker in een steelpannetje. Roer de 2 el maïzena eerst even aan met een beetje koud water! Breng de saus aan de kook en bind af met maïzena. Laat dit nog even lekker doorkoken en meng de uitgelekte ananas door de saus.

Heb je een frituurpan? Gebruik dan deze. Heb je deze niet, vul dan een pan of wok met zonnebloemolie. 
Strooi de 100 gr maïzena op een plat bord en meng de kip hierdoor heen. Zorg dat elk stukje kip een laagje maïzena heeft. Frituur de kip ongeveer 10 minuten tot deze krokant en gaar is. 

Bak de wokgroenten even kort aan in een wok en meng met de rijst. Breng de nasi op smaak met sambal en eventueel wat sojasaus. 

Serveer de nasi met de kip apart, en schep er lekker wat saus over heen! 

De foto was ik te laat mee, het lag al op mijn bord. 
Eet lekker!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten