dinsdag 7 april 2015

Als zoete broodjes...


Vroeger ging ik met mijn ouders vaak op vakantie naar Tsjechië. Heerlijk land! Opeen kwam ik op internet een recept tegen van Moravische kolatsen. Kolace in het Tsjechisch. Te verkrijgen bij de cukrárna's (kleine bakkerijtjes met lekkere zoete dingen voor bij de koffie!) En ik MOEST ze maken. 

Ik geloof dat ik er een stuk of 20 in totaal heb, aardig wat dus! Het voordeel is dat je ze gewoon kunt invriezen! De traditionele vulling is eigenlijk met maanzaad of pruimen. Zelf ben ik hier geen fan van, dus ik besloot ze te vullen met abrikozen, lemoncurd en custard. Van de lemoncurd plaats ik straks ook het recept, heerlijk! 

Het is wel even een werkje hoor.. Maar dan heb je ook echt wat lekkers! Leuk om in het weekend te maken.

Ingrediënten: 
Deeg
500 gr bloem
2 zakjes gedroogde gist
100 gr poedersuiker
Snufje zout
250 ml lauw warme melk
2 eidooiers
75 gr gesmolten boter

Vulling:
Abrikonzenvulling
Handje gedroogde abrikozen
2 el abrikozenjam
Custard
Lemoncurd
1 ei, geklutst



Bereidingswijze:
Doe de bloem in een grote kom, samen met het gist, de poedersuiker, het snufje zout, de lauwwarme melk, de eidooiers en gesmolten boter. Kneden maar! Het hoort een plakkerig deeg te zijn. Laat dit een uur rijzen, ik zet de kom meestal op de kachel, met een doek eroverheen. 

Voor de vulling van abrikozen hak je de gedroogde abrikozen fijn, en meng deze dan met de abrikozenjam. De custard heb ik uit een pakje wat ik nog had... Jep, niet zelf gemaakt dus. Ook lekker hoor, en voor deze broodjes prima te doen! Het recept voor lemoncurd plaats ik straks apart op mijn blog, bij baksels! 

Na een uur is het deeg lekker soepel, je ruikt de geur van gist en het is ineens minimaal 2x zoveel! Even lekker doorkneden en dan uitrollen tot een grote lap van ongeveer 1,5cm dik. Steek hier vormpjes uit van ongeveer 10cm groot. Ik gebruik hier een groot glas voor. Wanneer je alle rondjes uitgestoken hebt kun je er bolletjes van rollen. 



Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg de bolletjes met de naad naar onder op de bakplaat. Ik leg er maximaal 4 naast elkaar, 3 rijen, dus 12 op 1 bakplaat. Leg er weer een doek over en laat ze een half uur rijzen. 

Wanneer ze de tweede rijs gehad hebben, kun je er met je duim en wijsvinger kuiltjes in duwen. Vervolgens vul je de kuiltjes met de vulling. Bestrijk ze als laatste met een los geklopt eitje. 



Bakken maar! 
10-12minuten en je kunt gaan smikkelen! 

Ik hoop dat jullie ze net zo lekker vinden als wij! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten