maandag 13 april 2015

Gehaktballetjes à la Ro


Gehaktballetjes, een echte topper op verjaardagen! Soms maak ik ze simpel, met alleen een zakje gehaktkruiden en een ei. Maar mijn favoriete balletjes zijn de Indische ketjap balletjes. Die maak ik het allerliefst! 

Ook lekker in het weekend, met versgebakken stokbrood, satésaus  en zoetzure komkommer. 

Voor 20-25 balletjes

Ingrediënten:
500 gr half om half gehakt
3 el paneermeel
1 ei
5 el ketjap
1 tl sambal
1 ui
1 teen knoflook
Olijfolie om in te bakken

Bereidingswijze:
Snipper de ui heel fijn, ragfijn wel te verstaan. Doe dit ook met de knoflook. Meng de knoflook en ui door het gehakt. Voeg de ketjap, sambal, paneermeel en het ei toe. Meng dit goed door elkaar. Zelf ben ik niet zo van de hoeveelheden opschrijven, dus ik heb gegokt. Voel zelf of je gehakt niet te droog of te nat is. Te droog? Wat meer ketjap, te nat? Wat meer paneermeel. 

Rol hier met vochtige handen (niet kletsnat...) balletjes van. Zo groot als... Of, nou ja, zo groot als je zelf wil! Ik maak er net geen ping pong ballen van, hapklaar, in 1 hap te eten. 

Bak ze heel even op hoog vuur om en om bruin, draai het vuur dan laag en laat ze langzaam garen. Vuur laag draaien is erg belangrijk, ketjap is namelijk zoet en karameliseert snel en dus verbrand het ook snel. 

Met een minuut of 15 zijn je balletjes klaar. Warm lekker, koud ook! 

Eet lekker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten