donderdag 30 april 2015

Ro's appeltaart


Wie lust er nou geen appeltaart? Wie heeft er nog nooit appeltaart gemaakt? Typisch Nederlands, heerlijk! 

Ik vind appeltaart bakken geen makkie. Het is best een kunst om de smaken en gaarheid goed te krijgen. Toch ben ik blij dat het elke keer lukt, al blijft het spannend! 

GRATIS TIP! Doe door de vulling is 3 takjes fijngehakte, verse rozemarijn. Je weet werkelijk niet wat je proeft.. Dit is ZO lekker! Heel anders, maar absoluut lekker! Ik heb de variatie met rozemarijn geleerd in een Italiaans restaurant waar ik tijdens mijn koksopleiding stage liep. Ik vond het maar raar, rozemarijn in een appeltaart, maar mijn god, wat is dat lekker!!! 

Voor 1 grote appeltaart (hoeveel personen hangt af van hoe lekker de taart is!)

Ingrediënten:

Deeg
300 gr bloem
200 gr koude roomboter
100 gr vanille suiker
1 ei
1 tl zout
2 el ijskoud water

Vulling
8 grote goudreinetten
100 gr rozijnen, geweld in drank of water
1 el kaneel
60 gr paneermeel
3 el custardpoeder
100 gr suiker
1 ei, losgeklopt

Bereidingswijze:
Vet een springvorm goed in met roomboter. Verwarm de oven op 170 graden. Meng de bloem met de koude roomboter, suiker, het ei, het zout en de 2 eetlepels ijskoud water tot een soepel deeg. Zelf gebruik ik hiervoor mijn keukenmachine met deeghaak, omdat de warmte van je handen ervoor zorgt dat de boter snel warm wordt. Maar het kan ook met de hand hoor, dan moet het deeg gewoon iets langer opstijven in de koelkast. 

Wanneer je een soepel deeg hebt, wikkel je dit in plastic folie en leg je dit te rusten in de koelkast voor een half uurtje. 

Schil de appels, snijd ze in vieren en verwijder de klokhuizen. Snijd elk kwart weer door de helft, en de helften in dunne plakjes van een halve centimeter. Geen blokjes of bonken, nette plakjes. Dat snijdt straks mooier! Doe de plakjes in een kom en meng ze met de custardpoeder, gewelde rozijnen, suiker en kaneel. 

Custardpoeder zorgt voor wat meer binding van de vulling, en geeft ook nog eens een lekkere smaak! Heb je geen custardpoeder? Gebruik dan maïzena. 

Snijd een derde van het deeg af en houdt dit apart voor de bovenkant. Rol het deeg uit tot een grote lap en bekleed hier de springvorm mee. Er zijn talloze manieren om dit te doen, zelf rol ik een lap, groter dan mijn springvorm, rol de lap op mijn deegroller en rol de lap af over de vorm. Ieder zijn ding, als ie maar lekker bekleed is. Vervolgens strooi je het paneermeel op de bodem van de bekleedde vorm. Dit zorgt ervoor dat het vocht uit de appels opgenomen wordt, zodat je bodem ook lekker krokant bakt. Je proeft geen paneermeel hoor, geen zorgen! 

Vervolgens de appelvulling in de vorm. Goed stevig aandrukken, niet bang zijn dat je iets kapot drukt. Door het zetmeel in de appels plakken de plakjes goed aan elkaar. Wanneer je ze goed aandrukt, kun je straks goede mooie punten snijden zonder dat alles eruit valt! 

Voor de bovenkant rol je het overgebleven deeg uit tot repen, die je in een vlecht patroon erop leegt. Of je houdt het simpel en legt er gewoon repen op. Bestrijk de taart als laatste met een losgeklopt eitje.

Bak de appeltaart in het midden van de oven een uur. Dan is hij precies goed! 

Eet lekker! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten